MIMPI LAIN-LAIN(OTHER DREAMS)

MIMPI ISRAK MIKRAJ KE LANGIT

Dalam mimpi, saya bermimpi, naik ke angkasa dan saya melihat bumi,  dan alam sekitarnya dan pada masa tersebut saya berfikir, sambil memerhati keindahan alam, dan saya juga teringat Rasulullah saw, saya berfikir, ingin ke langit, kalau boleh seperti Rasulullah saw bermikraj, namun saya teringat, yang Rasulullah saw pergi menggunakan sejenis binatang yang dinamakan Buraq. lantas saya membatalkan niat saya itu. Dalam mimpi tersebut saya, berpakaian jubah, berwarna putih. dan berserban putih.

MIMPI MELIHAT JIBRAIL

Mimpi Jibrail as, dalam mimpi tersebut saya bermimpi Naik ke angkasa dan sampai di angkasa, saya melihat satu makhluk Allah seperti burung bersayap dan berserban(Sila rujuk hadis). makhluk tersebut terawang-awang di udara dan dia datang kepada saya, saya bertanya siapakah kamu? Dia menjawab Jibrail as dan terbang terus hilang dari padangan mata saya, dan dia datang membawa sejenis makanan dan saya pun makan.

HUJJAH:-

Malaikat Jibrail berserban, dari Ibnu Umar pernah menyebut Nabi saw bersabda :-

Maksudnya: Hendaklah kamu berserban dan kamu menurunkan(hujungnya) ke belakang kamu, kerana sungguhnya cara ini adalah tanda para malaikat. H.R At Tabarani dan Al-Baihaqi menerusi Ibnu Abbas.

Dari Ibnu Musa:-

Sungguhnya Jibrail as itu turun kepada Nabi saw sedang dia memakai serban hitam yang dihurkan ekornya ke belakang.  -HR At Tabarani dalam Mujam Al-Ausat.

Dari Tamim b Salamah memberitakan:-

Di kala saya berada disisi Rasulullah saw, tiba-tiba seorang lelaki beredar daripada sisinya lantas saya memandang kepadanya dimana dibelakangnya terdapat(ekor) serban yang ditarikkan ke bahagian belakangnya. (Melihat keadaan itu) saya bertanya:- Wahai Rasulullah saw siapakah orang ini? Beliau menjawab Jibrail. - Kitab Al-Marifah:- Abu Musa Al-Madini.

Dari sahabat:nabi saw:

Sungguhnya Jibrail itu mempunyai sayap (yang besarnya) memenuhi bahagian antara timur dan barat. - HR Ahmad

MIMPI MELIHAT TUHAN 

Dalam mimpi tersebut, saya berada disatu tempat, yang tidak biasa saya lihat didunia. Dan saya lihat seorang budak berlari-lari anak, budak kecil. Dan ada suatu suara yang berkata:- Itu tuhan kamu. Saya diam dan tidak berkata apa-apa...

MIMPI MELIHAT UTUSAN RASULULLAH SAW. (diedit)

Dalam satu kejadian di Negeri Sembilan saya, telah di timpa musibah sehingga fikiran saya terganggu. Saya di dipermain-mainkan oleh orang. Dan saya ada berkata kepada kawan saya, jika hampa kacau aku, aku akan adukan kepada Rasulullah saw. Sebab saya bermimpi Rasululluh saw....

Dan pulang bercuti, kerana sakit, selepas sembahyang saya berdoa, semoga Allah  swt menghantar utusan Rasulullah, Mimpi itu saya ada air sembahyang semasa tidur. Dalam mimpi itu saya di datangi seorang pemuda yang berjubah putih dan berserban. Dari bentuk tubuhnya sungguh cantik dan kulitnya pun sungguh cantik. Sebelum beliau masuk, ke rumah dia memberi salam dan saya menjawab salamnya. saya bertanya kepadanya, adakah engkau utusan Rasulullah, dia berkata insaallah. Dan dia duduk di bawah. saya berkata kepadanya saya dianiya oleh satu kaum yang berada di Tanah Melayu atau dipanggil Malaysia. Mereka memperolok-olokkan saya, hingga fikiran saya terganggu. Ketua Negaranya atau Perdana Menterinya Dato Seri Dr Mahathir Mohammed,  dan saya cerita yang umatnya banyak engkar  perintah Allah swt, melakukan maksiat. Dan saya bercerita yang umatnya berada di ambang keengaran kepada allah dan rasul, dan banyak melalukan maksiat. Dan pemuda tersebut berdiri menunjukan ke satu arah, macam TV tetapi bukan TV dan  saya lihat orang dibunuh dan saya bertanya kepadanya dia diam dan menunjuk arah itu lagi dan saya lihat seorang lagi dibunuh, oleh orang yang menunggang kuda dan berpakaian panglima perang  dan mereka menangkap seorang lagi dan panglima perang itu suruh sembahyang dan dia berkata tidak, dan dia dibunuh. 

Dalam mimpi tersebut panglima perang itu, bertubuh besar dan berpakaian panglima perang.....dan mereka ramai. Kejadian di padang pasir..

Dan saya berkata kepada nya harap sampaikan hal berkenaan saya kepada Rasulullah saw dan kirim salam kepada Rasulullah. dan dia diam, dia memberi salam, saya menjawab dan dia beredar. 

Keadaan dalam mimpi tersebut, saya berada disebuah rumah batu di padang pasir dekat Oaisis dan saya nampak pohon kurma, unta dan beberapa orang arab, yang memakai pakaian iaitu jubah dan berserban. Dari sebelah tingkap.      

MIMPI SEPERTI NABI YUSUF

Saya bermimpi berada disatu kawasan, yang saya tak tahu....nampak bumi, matahari, dan planet lain dan  saya dikelilingi oleh bintang yang banyak, salah satu bintang itu memanggil saya tuan dan saya lupa sebahagian dari mimpi saya bercakap dengannya dan akhirnya mereka sujud pada saya. Walaupun saya tak membenarkan, kerana saya berdasarkan kepada Al-Quran dan sunnah Rasul iaitu sujud pada Allah saja.

Mimpi ini sama dengan mimpi Nabi Yusuf as yang bermimpi bintang. sila rujuk surah Yusuf 12:4 (Ingatlah) ketika Yusuf berkata kepada ayanya: Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang, matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku.

MIMPI ORANG SALEH (A1.4)

Saya bermimpi melihat seorang yang berjubah dan berserban, semasa itu saya berkerja di Negeri Sembilan. Dan Ia menunjukkan saya ke dalam surau dan tempat Imam  dan saya nampak seorang sedang menyusun sejadah di dalam surau Flat Uda di, Ampangan, Seremban, Negeri Sembilan dan saya diam saja apabila ia menunjukan tempat Imam sembahyang. Selepas itu ia menunjukan pokok di Flat Ampangan,  saya nampak pokok di Flat itu bergerak, saya terkejut, dan terdiam. Tiba-tiba saya  mendengar orang azan Subuh dan saya pun  lari meninggalkan Orang berjubah putih tersebut dan apabila saya masuk ke rumah pintu hadapan saya buka pintu dan masuk dan apabila saya nak masuk ke bilik saya melalui pintu tanpa membuka, dan saya lihat jasad saya terlantar di atas katil dan dia  berkata kepada jasad supaya bersabar dan menangis dan berkata kepada saya berharap saya bersabar dan ia ke kepala saya dan saya rasa semacam ia masuk dari kepala ke obon-obon saya dan saya pun sedar dan apabila saya sedar sememangnya azan subuh dan suara itu bersambung seperti orang azan di dalam mimpi saya.

Dan saya cerita kepada kawan saya dan ia berkata itu syaitan putih dan Bila tiba musim ramadan (puasa) saya teringat yang hadis yang menyatakan dalam bulan ramadan syaitan di belengu. Maka selepas sembahyang saya berdoa supaya mimpi sekali lagi dan saya bermimpi iaitu ia berdiri sebelahnya seorang perempuan dan saya ingin menikahi perempuan tersebut, tapi dia diam, saja.

MIMPI AIR ZAM-ZAM DAN PENDAPAT

Pada 22/02/2001, saya bermimpi yang saya memasuki kesatu pameran yang dianjurkan oleh bangsa melayu, riak saya adalah orang yang agak besar. Orang tengah menyusun segala keindahan alat pemeran. Ditangan saya ada kendi air  zam-zam, tiba-tiba. Salah seorang berkata kepada saya. Dunia kristian akan menyerang kita habis-habisan. Tapi jawap saya, mereka tidak akan menyerang kerena kalau mereka hendak menyerang segala alatan moden dan canggih ada di dalam gengaman mereka, mereka boleh buat, kita ada apa.....???????

Lalu datang seorang pekerja, yang mendengar perbualan saya dan meminta air zam-zam. saya memberi air zam-zam tersebut. Saya terjaga jam 5.00 pagi.

Mimpi ini adalah di masa musim Haji dan orang Malaysia sibuk hendak hendak menunaikan Haji ke Mekah.

MIMPI MEMBACA SURAH AL-WAAQI'AH HAFAL(Hari Qiamat)

Saya berada di dalam satu majlis ilmu, ada ramai orang di situ, ada seorang guru yang berjubah dan berserban ia bertanya siapa yang boleh baca surah AL-WAAQI'AH secara hafalan saya menjawab saya dan saya membaca surah tersebut dan saya tersedar dari jaga.

Antara isi kandungan surah tersebut:-

KEJADIAN-KEJADIAN BESAR PADA HARI KIAMAT

56:1.Apabila terjadi hari kiamat,  2.terjadinya kiamat itu tidak  dapat didustakan (disangkal), 3.(Kejadian itu) merendahkan (satu golongan) dan meninggikan (golongan yang lain), 4.apabila bumi digocangkan sedahsyat-dahsyatnya, 5. dan gunung-gunung dihancur luluhkan sehancur-hancurnya, 6.maka jadilah dia debu yang berterbangan, 7. dan kamu menjadi tiga golongan.

GOLONGAN KANAN, GOLONGAN KIRI DAN ORANG-ORANG YANG PALING DAHULU BERIMAN

8. iaitu golongan kanan. Alangkah mulianya golongan kanan itu. 9. Dan golongan kiri. Alangkah sengsaranya golongan kiri itu. 10. dan orang-orang yang paling dahulu beriman merekalah yang paling dulu (masuk surga).

BALASAN KEPADA ORANG-ORANG YANG PALING DAHULU BERIMAN

11. Mereka itulah orang yang didekatkan (kepada Allah). 12. Berada dalam surga kenikmataan    13. Segolongan besar dari orang-orang yang kemudian.  14. dan segolongan kecil dari orang-orang yang kemudian.  15. Mereka berada di atas dipan yang bertahtahkan emas dan permata.   16. seraya bertelekan di atasnya berhadapan-hadapan.    17. Mereka dikelilingi oleh anak-anak muda yang tetap muda.  18. dengan membawa gelas, cerek dan sloki (piala) berisi minuman yang diambil dari air yang mengalir.   19. mereka tidak pening kerananya dan tidak pula mabuk,   20. dan buah-buahan dari apa yang mereka pilih, 21. dan daging burung dari apa yang inginkan.   22. Dan (di dalam surga itu) ada bidadari-bidadari yang bermata jeli.   23. laksana mutiara yang tersimpan baik.  24 sebagai balasan bagi apa yang telah mereka kerjakan.  25. Mereka tidak mendengar di dadalamnya perkataan yang sia-sia dan tidak pula perkataan yang menimbulkan dosa. 26 akan tetapi mereka mendengar ucapan salam.

BALASAN KEPADA GOLONGAN KANAN

27. Dan golongan kanan, alangkah bahagianya golongan kanan itu.  28. Berada di anatara pohon bidara yang tidak berduri, 29. dan pohon pisang yang bersusun-susun(buahnya) 30. dan naungan yang terbentang luas. 31 dan air yang tercurah, 32. dan buah-buahan yang banyak,  33. Yang tidak berhenti (buahnya) dan tidak terlarang mengambilnya, 34. dan kasur-kasur yang tebal lagi empuk, 35. Sesungguhnya kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan langsung,  36. dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan, 37. penuh cinta lagi sebaya umurnya, 38. (Kami ciptakan mereka) untuk golongan kanan.   39. (iaitu) segolongan besar dari orang-orang yang terdahulu. 40. dan segolongan besar pula dari orang yang kemudian. 

AZAB ATAS GOLONGAN KIRI DAN TEMPELAK UNTUK MEREKA.

41. Dan golongan kiri, siapakah golongan kiri itu. 42. Dalam(siksaan) angin amat panas dan air yang panas yang mendidih, 43. dan dalam naungan asap yang hitam,  44.Tidak  sejuk dan tidak menyenangkan, 45. Sesungguhnya mereka sebelum itu hidup bermewah-mewah, 46. Dan mereka terus-menrus mengerjakan dosa yang besar, 47. Dan mereka selalu mengatakan: "Apakah apabila kami mati dan menjadi tanah dan tulang belulang, apakah sesungguhnya kami benar-benar akan dibangkitkan kembali?,  48. apakah bapak-bapak kami yang mendahulu (dibangkitkan pula)?", 49. Katakanlah: "Sesungguhnya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian,  50. Benar-benar akan dikumpulkan di waktu tertentu pada hari yang dikenal,  51. Kemudian sesungguhnya kamu hal orang yang sesat lagi mendustakan, 52. benar-benar akan memakan pohon zaqqum, 53. dan akan memenuhi perutmu denganya,  54. Sesudah itu kamu akan meminum air yang sangat panas, 55. Maka kamu minum seperti unta yang sangat hanus minum, 56. Itulah hidangan untuk mereka pada hari pembalasan".  57. Kami telah menciptakamu, maka mengapa kamu tidak membenarkan (hari berbangkit)?   58. Maka terangkanlah kepadaku tentang nutfah yangb  kamu pancarkan. 59. kamukah yang menciptakannya, atau Kamikah yang menciptakannya? 60. Kami telah menentukan kematian di antara kamu dan kami sekali-kali, tidak dapat dikalahkan,  61. Untuk mengantikan kamu dengan orang-orang yang seperti kamu (dalam dunia) dan menciptakan kamu kelak (diakhirat) dalam kesesatan yang tidak kamu ketahui. 62. Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui penciptaan yang pertama, maka mengapakah kamu tidak mengambil pelajaran (untuk penciptaan yang kedua)? 63. Maka terangkanlah kepada ku tentang yang kamu tanam?  64. Kamulah yang menubuhkannya ataukah kami yang menumbuhkannya? 65. Kalau kami kehenaki, benar-benar kami jadikanlah dia kering dan hancur; maka jadilah kamu heran tercengang. 66. (Sambil berkata): Sesungguhnya kami benar-benar menderita kerugian, 67. Bahkan kami menjadi orang yang tidak mendapat hasil apa-apa.  68. Maka terangkanlah kepada ku tentang air yang kamu minum 69. Kamukah yang menurunkannya tentang air yang kamu minum. 69. Kamukah yang menurunkannya dari awan ataukah kami yang menurunkan?  70. Kalau kami kehendaki niscaya kami jadikan dia asin, maka mengapakah kamu tidak bersyukur?  71. Maka terangkanlah kepadaku tentang api yang kamu nyalakan (dari gosokan-gosokan kayu). 72. Kamukah yang menjadikan kayu itu atau kamikah yang menjadikanya?  73. Kami menjadikan api itu untuk peringataan dan bahan yang berguna bagi musafir di padang pasir.  74. Maka bertasbihlah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang Maha Besar.

SUMPAH ALLAH TENTANG KEMULIAN AL- QURAN

75. Maka aku bersumpah dengan temapt beredarnya bintang-bintang. 76. Sesungguhnya sumpah itu adalah sumpah yang besar kalau kamu mengetahui, 77 sesungguhnya Al-Quran ini adalah bacaan yang sangat mulia, 78. pada kitab yang terpilhara (Luh Mahfuzh),  79. tidak menyentuhnya kecuali hamba-hambanya disucikan. 80.Diturunkan dari Tuhan semesta alam. 81. Maka apakah kamu menganggap remeh saja al-quran ini?  82.kamu (menganti) rezki (yang Allah berikan) dengan mendustakan (Allah). 83. Maka mengapa ketika nyawa sampai dikerongkongan. 84. padahal kamu ketika itu melihat, 85. dan kami lebih dekat kepadanya daripada kamu. Tetapi kamu tidak melihat,  86. maka mengapa jika kamu tidak dikuasai (oleh Allah)?  87. Kamu tidak mengembalikan nayawa itu (kepada tempatnya) jika kamu adalah orang-orang yang benar?,  88 adapun jika dia (orang mati) termasuk orang yang didekatkan (kepada Allah),  89. maka dia memperoleh ketenteraman dan rezki serta syurga kenikmataan, 90. Dan adapun jika dia termasuk golongan kanan, 91. maka keselamatan bagimu kerana kamu dari golongan kanan, 92. dan adapun jika dia termasuk golongan orang yang mendustakan lagi sesat,  93. maka dia mendapat hidangan air yang mendidih,  94. dan dibakar di dalam neraka,  95. Sesungguhnya (yang disebutkan ini) adalah suatu keyakinan yang benar, 96. maka bertasbihlah dengan (menyebut) nama Tuhamu yang maha besar.

MIMPI MENOLOG ORANG ISLAM

Saya bermimpi berkerja disebuah hall MRSM Taiping dan dikunjungi oleh seorang ahli pakar purba dan anaknya semasa itu saya sedang memansang kain rentang dan en razalan  seorang guru turut berada disitu, membuat kerja dan bersembang dengan ahli kaji purba tersebut. maka saya bercakap dengan nya dalam bahasa inggeris(dengan anak ahli pakar purba), saya  bertanya kepadanya bila you besar nanti, dia menjawab nak jadi apa ahli pakar purba, maka saya berkata kalau you besar nanti you boleh tolong islam dan membantu islam, selain mendapat jawatan yang penting, kata saya kepada anak ahli kaji purba itu, lantas saya terjaga dari tidur. Mereka berbangsa arab berasal dari magribi